čtvrtek 18. října 2012

Kreativní najímání vhodného adepta

Inzerátů s poptávkou pracovních míst jsou spousty. Některé formální, jiné méně. Čas od času přijde některá z firem s textováním neformálním. Někdy způsobí tento přístup virální šíření daného inzerátu, jindy prostě zapadne, protože text není dostatečně zajímavý. Zrovna dnes vydalo Scio inzerát na markeťáckou pozici a protože se řízením osudu ke mně ten inzerát dostal z více směrů, dovolím si o něm napsat svůj skromný názor se špetkou štiplavého nadhledu.

Celý inzerát, který budu dále rozebírat, je publikovaný na jobs.cz a protože je pouze dočasný, dovolil jsem si uložit i screensave. Stojí za to si jej přečíst, než budete pokračovat, protože jinak nebude můj text příliš sdělný.

Domnívám se, že u inzerátu, který se snaží zapůsobit cool, dělá hodně i grafické prostředí. Rozumím, že je u jobs.cz u všech stejně strohé a nelze jej snadno modifikovat, ale zásadní typografická zvěrstva jako bodové rozdělení bez odřádkování či sáhodlouhý odstavec tučným písmem si komerční server odpustit mohl. Podobný prohřešek pak naflákal sazeč, předpokládám nějaký "motivovaný" brigádník, i do odstavce s benefity.

Odhlédnu-li však od typa, upřímně mě děsí samotné textování. Lákavé označení pozice "Nadšený šiřitel a nebojácný průkopník" již není později nikde upřesněno, takže se jen domýšlím, jestli hledají člověka na PR, copywritera nebo prostě jen dobrého projektového manažera. Náplň práce si lze jen těžko domýšlet, kvalifikaci ve skutečnosti navzdory výše vydedukovanému nepotřebuje uchazeč zřejmě žádnou, krom angličtiny a schopnosti létat. Znám jednu superhrdinskou firmu Gameful a zrovna z jejich textování se může autor lecos naučit.

Čímž se postupně prokousávám do části, kde již familiérně zadavatel píše, že to myslí vážně. Tam se dozvím slovy marketingových žvástů (které ovšem od uchazeče zadavatel neočekává), že budu pravděpodobně dělat děvče pro všechno (stále však není jasné, jestli na úrovni výkonného asistenta, lídra projektu či "hej, potřebujeme naklapat kousek kreativního textu" týpka), budu zřejmě dostávat nízký základ s možností prémií, když budu pracovat nad rámec a taky zrovna nezkrouhnou dotace, a někdo si vyslechne můj názor, a pokud bude korelovat s názorem vedení, tak se z něj stane "task", který můžu brát jako "čelinž" a "oportunitu". Což rozumím, že čerstvý absolvent neprokoukne, ale Černý Petr, autor zásadního bestselleru Jak udělat kariéru, by měl hned jasno.

Na závěr se dozvím, že to bude všechno lidské, stačí mi být libovolný bakalář (zřejmě je klíčové, že jsem byl schopen vypotit 50 stran textu a někdo je shledal čitelnými, ačkoliv o čem jsem psal a v jakém oboru, budoucího zaměstnavatele nezajímá) a hlavním přijímacím kritériem je schopnost natočit dvouminutové video, abych ukázal, jaký jsem kreativec. Škoda, že z inzerátu nevyplývá, že vlastně hledají člověka, co umí točit a stříhat videa, protože jinak nerozumím, proč to po mě chtějí. Umět udělat dobré video totiž vůbec neznamená schopnost napsat dobrý text, řídit tvůrčí tým či umět obvolávat školy, toužící po zapojení do nové výukové metody.

Z jiného úhlu pohledu to chápu. Je právo zadavatele napsat uchazeči jinými slovy: snaž se, natoč něco, my uvidíme, že jsi tvořivý a že máš ochotu obětovat pár desítek hodin svého času do kreativního "výstřelu do tmy". Ovšem mnohem hezčí a více motivační by bylo, kdyby tuto výzvu zadavatel také zpracoval formou videa, jinak mi to osobně přijde trochu jako "chceme něco, co vlastně sami neovládáme". A samozřejmě je tam hned vzápětí "testík" v podobě schopnosti vykopírovat link. Možná to není test, ale jen lemplovství sazeče, to neumím v té přehršli vtipu a nadsázky posoudit.

Co si na druhou stranu vážím, je transparentnost ohledně platu. Je pravdou, že cituji: Platové ohodnocení, které je na Prahu sice trochu podprůměrné, ale ředitel to dokáže podat ve vcelku přijatelných rozměrech, takže některé existenční problémy nebudete vnímat tak tragicky. Navíc, když vás společenskost Scio zhruba jednou za měsíc dobře nakrmí, čtyřikrát do roka pozve na večírek a každý den vám poskytne neomezené množství kávy, čaje a dalších látek, vcelku rychle si zvyknete. zní dost jako zoufalé vrtění psem, ale alespoň to férově říká "nehledáme někoho, kdo něco umí a zná svou cenu. Osobně bych více docenil větu "hledáme absolventa, peněz tu nebudeš mít mnoho, místo toho se naučíš to či ono a bude tu někdo, kdo ti bude dělat mentora". Takhle to vyzní, že tam totiž krom peněz nejsou ani ti kompetentní lidé.

Suma sumárum, ať to čtu, jak to čtu, nemohu si pomoci, že být příliš cool tomu textu spíše škodí. Jsem zvědav, jaký člověk se na inzerát přihlásí a jakou oporou týmu bude. Určitou viralitu mu nepopírám, ostatně přiměl mě napsat tuhle skromnou polemiku.

Žádné komentáře:

Okomentovat