pondělí 25. listopadu 2013

Prkna, která znamenají marketing


Sál Janáčkova divadla v Brně se 22. - 23. listopadu 2013 proměnil ve středobod evropského digitálního marketingu. Sociální ninjové z celého světa přinesli více než tisícovce návštěvníků dva dny našlapaných prezentací, tým kolem Jindry Fáborského se postaral o skvělé zajištění na profesionální (a přitom finančně snadno dostupné) úrovni a večerní program proměnil odbornou konferenci ve skutečný Marketing festival

Nejsem sociální ninja a jakkoliv jsem nebyl primární cílovka, rád bych se s vámi podělil o postřehy, proč tahle akce měla obrovský význam i pro klasického marketéra, freelancera nebo webového obchodníka.


Nepřísluší mi hodnotit všechny výstupy pohledem profesionála. Pokud hledáte odborné shrnutí, doporučuji sumář od zkušených ninjů Ondry Prokopa nebo Honzy Kadlece. Já se podívám na festival i jeho program očima nadšeného laika a majitele firmy, která prostě digitální svět nechce/nemůže ignorovat. Už samotný proces přípravy, tvorby a propagace Marketing festivalu stojí za pochvalu, co se propagace, designu servisu služeb a také budování značky týká.

U zrodu myšlenky

Ambiciózní a světovými konferencemi protřelý Jindra Fáborský si myšlenku festivalu hýčkal již dlouho. Obešel si desítky konferencí, sestavil plán a vyzkoušel si napřed menší formát organizace na konferenci Internet marketing 2013 v únoru v Olomouci. Konference se mu vydařila na výbornou, přesto se však nespokojil s jedním "průzkumem bojem" a během jara sesbíral další podklady.

Sešel se s desítkami ostřílených účastníků konferencí podobného formátu a udělal si poctivý kvalitativní výzkum. Jak pro svou potřebu a ujasnění myšlenky, tak pro budoucí content marketing. Jasně tím získal pozornost elit českého markeťáckého pole a šíření mezi vzdálenější zájemce zajistil zpracovaným výstupem svého konání. A za svou poctivou práci ani nepožadoval žádnou e-mailovou adresu, aby ji mohl později zasílat své tajné know-how, jak dnes špatným zvykem ;).

Do práce se vrhnul naplno s myšlenkou zajištění jedinečné akce. Jasným kritériem bylo, že na pódiu se musí objevit v ČR neznámí řečníci, kteří budou nejen teoretizovat, ale přinesou co nejvíce praktických poznatků. Neoodiskutovatelným cílem bylo také přivést světové elity, Účastník by si měl z konference odnést konkrétní výstupy, jak zlepší svůj byznys. Počítá se však celkový zážitek, takže lepší než konference bude festival.

Za ohromně osvěžující, a přitom docela riskantní krok, pak považuji sestavení celého produkčního/realizačního týmu z dobrovolníků z mladé brněnské (nejen) marketingové komunity. Vyšel však na výbornou a tím se jim podařilo udržet cenu vstupenky na velmi solidní úrovni. O ohromných zkušenostech, které tím tým do budoucna získal, tu nechci polemizovat, nicméně potenciál je to ohromný. Přes tvrdou práci, a zřejmě i nevyspání v posledních dnech, bylo na organizátorech vidět obrovské nadšení v sobotu večer po skončení. Celý půlrok jsem sledoval, jak se postupně checkují na Foursquare další šikovní lidé, a trochu jim možnost "být u toho přímo" záviděl

Konference s velkým F

Konference byla rozprodaná v předstihu a odpadlíci prodávali své vstupenky týden před akcí relativně snadno, jaký byl zájem. Jedním z velkých témat každé konference je odbornost přednášek a jejich zacílení. Vzhledem k různým úrovním znalostí a zkušeností účastníků se rozhodli organizátoři uspokojit nejširší obornou veřejnost. Pár týdnů před začátkem akce všem přihlášeným přišla zpráva s linkem ke stažení ebooku s články přímo od přednášejících a dalších profíků z oboru. 

Nejsem kovaný a zajímám se o digitální marketing spíše pro doplnění všeobecného rozhledu a tak mohu s klidným svědomím prohlásit, že takhle komplexní a přitom jasně a čitelně podaný obsah bych těžko hledal po desítkách blogů. Úvod do internetového marketingu je kniha, kterou prostě moderní marketér nemůže nemít ve své knihovně. 

Sehnat v Brně solidní prostory na pořádání konference pro tisícovku lidí v centru města není jednoduché a zajištění Janáčkova divadla propůjčilo celé akci důstojný rámec. Hodně odborných konferencí samozřejmě podobné prostory pronajímá běžně, ovšem komunitní akce typu Barcamp (který je pro danou komunitu příléhavějším typem akce) si o něm pouze mohou nechat zdát. A samozřejmě takový prostor přitáhnul i hodně hráčů z firemního sektoru, nikoliv jen z odborné komunity. Osobně tuto skutečnost hodnotím pro sebe jako nejpřínosnější, protože vnímám konference jako přirozené místo pro obchodní networking a získání nových obchodních partnerů. A upřímně se domnívám, že celé prostředí udělalo dojem i na hodně mladých profesionálů (digitální marketing je hodně sféra mladých mozků ;) a utvrdilo je v tom, že jejich práce patří do velkého marketingového světa.

Nebudu příliš psát o přednáškách, protože je snadno můžete shlédnout z archivu. Zmíním jen, že drtivá většina z nich stála za shlédnutí i pro zběžně informovaného marketéra, nikoliv jen pro profíka. Digitální marketing je již dnes nedílnou součástí marketingového mixu a mnohé produkty/služby lez skrze online prostor prodávat mnohem efektivněji. A zdaleka neplatí, že každý "profesionál" svému řemeslu rozumí dotatečně. Stálo mi rozhodně za to, vyslechnout si od špiček jejich případové studie. 

Hloubkově zaměřené přenášky na téma výkonnostního marketingu se střídali se shrnujícími a motivačními. Ohromný proud inspirace nabízí i sumář tweetů, tedy pokud si nechcete pročíst celý hashtag #mktfest. Osobně jsem nejvíce ocenil přednes i obsah přednášky Phila Nottinghama a Kate Morris z Distilled a poctivý přístup k věci v povídání od Marka Prokopa. Ovšem i u ostatních jsem seděl jako přikovaný a hltal, jen tihle tři prostě měli nejblíže k tomu, jak vnímám obsahový marketing já sám.

Little party never killed nobody

Festivalový formát zajistil především skvělý offprogram. Již na warm-up party bylo jasné, že pro nás prostě v centru města nebude žádný podnik dostatečně velký. Jestli něco mám na komunitě digitálních marketérů opravdu rád, je to ochota i zapálení pro neformální seznámení na baru/parketu. Tohle velký marketingový svět umí jen v mnohem menším měřítku a přijde mi, že trochu více "na sílu". Jasně, je to trochu dané věkem, nemusíte ostentativně strkat své potomstvo před webku ;). 

Páteční swingový večer v kavárně Savoy parádně rozproudil konverzaci a příjemně zakončil první nabitý den. Stylově vyladěný program v dobovém prostředí s profíky, kteří naučili tančit i méně zdatné tanečníky, nalákal akcechtivé. Okolní kavárny a hospůdky pak poskytly prostor pro seznamování a diskutování nad obchodními možnostmi. Kolegyně z Court of Moravia mi připravila anglickou variantu naší oblíbené samolepkové hry s výzvami a byl jsem potěšen, že úkoly nejen rychle mizely, ale po mém odchodu se jich dokonce někteří dál dožadovali. A hráli i zahraniční hosté! ;).

Druhý večer v Metru již padaly i zábrany typu "musím být zítra ještě bdělý na přednášky" a navíc program byl vskutku vytuněný. Zahájil jej svým rapem Michael King, který jen potvrdil (mnohokráte propranou) hlášku, že "Content je king" nejen na blogu. Navázali v jednom ze svých posledních koncertů před pauzou Charlie Straight (tady se Jindrovi vrátila jeho poctivá práce z minulosti) a završili to Midi Lidi stroboskopickou masáží. Festival, jak má být se vším všudy. (Tady jsem toho dost zcenzuroval, co se stalo v Metru, zůstává v Metru ;).

Marketing festival i pro vás

Jestli bude mít Marketing festival pokračování příští rok zatím není zřejmé. Vnímám celou akci (a desítky reakcí na Twitteru to vidí podobně) jako obrovský úspěch. Náplní, skladbou účastníků i organizací. Budu ještě pár týdnů zpracovávat všechny výstupy a těžit nabyté vědomosti. Budu samozřejmě jen rád, když bude další ročník, a rozhodně si jej nechci nechat ujít.

Dobrá zpráva je, že z toho ještě pár týdnů můžete něco urvat i vy. Na stránce festivalu si můžete za pár stovek koupit záznamy a již zmiňovaný ebook. Obojí má hodnotu těch pár stovek samo o sobě, takže pokud se zajímáte o marketing v moderní době, můžete ještě zažít alespoň hvězdný odlesk.

Na závěr bych napsal jen jediné. Díky dámy a pánové (jak z organizace, tak z řad spíkrů, tak z řad účastníků) za skvělou akci!


3 komentáře:

  1. Díky za zmínku na můj článek, přidal jsem váš také do seznamu dalších článků u sebe: http://www.goodygoody.cz/2013/11/marketing-festival-2013/

    OdpovědětVymazat
  2. Já jsem si prošla jedním marketingovým kurzem a dal mi hodně poznatků. Ještě bych chtěla jít na jeden, ale to až bude trochu víc času. Teď mám dost práce se svým e-shopem, který jsem si nechala vytvořit od https://webmailshop.eu/ . Objednávek mám dost, takže se mi daří, ale nechci na to spoléhat. Nemusí to tak být napořád.

    OdpovědětVymazat